Tiedote 16.3.2020

VALTIONEUVOSTON SUOSITUKSET yliopistoille, ammattikorkeakouluille, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön, taiteen perusopetuksen, perusopetuksen, esiopetuksen sekä varhaiskasvatuksen järjestäjille koronaviruspandemian aikana.

Maailman terveysjärjestö WHO ilmoitti 11.3.2020 koronaviruksen (COVID-19) laajentuneen pandemiaksi.

Suomessa on todettu 15.3.2020 mennessä noin 240 laboratoriovarmistettua koronaviruksen aiheuttamaa tautitapausta.

Pääministeri Sanna Marinin hallitus on 12.3.2020 suosittanut kaikkien yli 500 hengen yleisötilaisuuksien perumista toukokuun loppuun saakka.

Aluehallintovirastot ovat antaneet tartuntatautilain nojalla asiaa koskevat määräykset, jotka ovat voimassa 12.4.2020 asti.

Yliopistot, ammattikorkeakoulut, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön, taiteen perusopetuksen, perusopetuksen, esiopetuksen sekä varhaiskasvatuksen järjestäjät ovat akuutin koronaviruksen leviämisen johdosta jo nostaneet varautumistasoaan.

Korkeakoulut ja monet lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen järjestäjät ovat päättäneet opetuksen ja ohjauksen siirtämisestä verkkovälitteiseksi, peruneet suuria joukkotapahtumia sekä rajoittaneet henkilöstönsä ja opiskelijoiden matkustamista.

Toimet edistävät turvallisen opiskeluympäristön ja työympäristön takaamista opiskelijoille ja henkilöstölle, ja niitä on tärkeää jatkaa ja tehostaa, jotta viruksen leviämistä voidaan tehokkaasti ehkäistä ja hidastaa.

Valtioneuvoston suositukset Yliopistoja, ammattikorkeakouluja, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön, taiteen perusopetuksen, perusopetuksen, esiopetuksen sekä varhaiskasvatuksen järjestäjiä pyydetään ottamaan 18.3. alkaen seuraavat suositukset huomioon toiminnassaan: Valtioneuvosto suosittaa, että yliopistot, ammattikorkeakoulut, lukiokoulutuksen, ammatillisen koulutuksen, vapaan sivistystyön, taiteen perusopetuksen, perusopetuksen, esiopetuksen sekä varhaiskasvatuksen järjestäjät ryhtyvät kaikkiin tarvittaviin toimenpiteisiin koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi turvaten samalla mahdollisimman hyvin opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestämisen, opintojen ja tutkintojen suorittamisen sekä opiskelijavalintojen toteuttamisen.

Rovalan toiminnan osalta nämä Valtioneuvoston ohjeet tarkoittavat sitä, että Rovalan oppilaitosten toiminta keskeytetään ke 18.3.2020 alkaen ja oppilaitoksien tilat suljetaan opiskelijoilta. Opettajat antavat tarkemmat ohjeet opiskelijoille tiistain 17.3.2020 aikana.

Tiistain aikana viranomaiset tarkentavat meitä koskevaa ohjeistusta ja tiedotamme niistä välittömästi niitä saadessamme

Eero Pentti
Rovalan Setlementti ry.